Rätt tights, rätt sport-bh och rätt t-shirt. Utrustad med vattenflaska och favoritpasset är inbokat. Men har du rätt skor på fötterna? Visst är det viktigt att vara trendig från topp till tå, men har tårna och fötterna verkligen rätt stöd för den sport du ska utöva? Här får du tips så att ditt ögongodis till skor är lika effektiva som de är snygga.

 Se ned på dina fötter och se vilken form och bredd de har. Välj också en modell utifrån aktivitet; en sko som är anpassad för löpning, en annan som lämpar sig för aerobics och en tredje som är designad för fotboll. Dämpningen är det viktiga så att din fot inte tar skada när den måste bära upp hela din kropp. Glöm inte att din hälsa kan bli lidande om du negligerar dina fötter.

träningsskorEgenskaper att titta efter i en träningssko

En träningssko eller löparsko, vilket du nu använder, måste ha de egenskaper som ger dig bättre förutsättningar under din träning. Tänk på att din fot svettas ordentligt och att risken för uppkomsten av fotsvamp och blåsor är större om din sko inte andas. Ventilationsförmågan är minst lika viktig som stötdämpningen och bäddar för en bättre komfort.

Välj en stabil sko

Din träningssko behöver inte vara stenhård, men den ska vara stabil så att din fot inte far omkring som ett torrt skinn därinne. När du rör dig mycket och viker tårna så måste skon hålla foten på plats för att undvika skador. Därför går stabilitet och flexibilitet hand i hand. Tänk också på att ta en sko med bra markgrepp så att du inte slinter på gräs eller hal asfalt. Om du dessutom slarvar med andra aspekter, som stress eller sömn och dylikt, så kan du skadedrabbas än mer. Det finns dock knep som ständigt utvecklas för att minska skaderisken. Bland annat har en app tagits fram till atleter för att förhindra just fotskador, vilket du kan läsa om i ovanstående länk.

 

”Tanken är både att förbunden ska få forskningsbaserad kunskap och att idrottaren själv ska bli mer medveten om hur hon eller han mår i sin idrottssatsning”.